استفاده از ظروف پلاستیکی مناسب تر است یا ؟

بهترین و سالم ترین ظروف برای نگهداری غذا کدام است؟

ظروف پلاستيکي، سبک، متنوع و ارزان هستند اما براي نگهداري انواع مختلف مواد غذايي توصيه نمي شوند.
برای نگهداری مواد عذایی آبدار یا برای نگهداری مود غذایی روغنی بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده نشود.

اهمیت نگهداری مواد عذایی در ظروف مناسب چقدر می باشد؟

در قديم که هنوز سيستم هاي سرمايشي وجود نداشت، مردم از روش هاي قورمه کردن، نمک زدن و خشک کردن براي نگهداري مواد غذايي استفاده مي کردند.
امروزه نيز با وجود روش هاي سرمايشي، بسته بندي مواد غذايي هنوز از مهم ترين روش هاي نگهداري محسوب مي شود.
بسته بندي و نگهداري نادرست غذا، باعث ضايع شدن تمام زحماتي مي شود. که براي تهيه آن کشيده شده است. بسته بندي مناسب ماده غذايي آن را در مقابل عوامل شيميايي، فيزيکي و ميکروبي محافظت مي کند.

آیا استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی درست است؟

شروف پلاستیکی - پخش عمده پلاستیک - حراج پلاستیک ارزان - خرید انواع ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستيکي ، سبک، متنوع و ارزان هستند. اما براي نگهداري انواع مختلف مواد غذايي توصيه نمي شوند. برخي از عوامل مهم؛ نوع پلاستيک، ماده غذايي، حرارت و ميزان رطوبت، چربي، اسيديته و ساير ويژگي هاي شيميايي هستند. متاسفانه برخي افراد ويژگي هاي همه مواد پلاستيکي را يکسان تصور مي کنند. و به اختلاف هاي مهم و اساسي مواد مختلف پلاستيکي در نگهداري خوراکي ها، بي توجهند.

از کجا می توان فهمید چه ظروف پلاستيکي اي براي ماده غذايي ما مناسب می باشد؟

اين مساله اي نيست که مصرف کننده بتواند متوجه آن شود. اصطلاح «پلاستيک» گروه بزرگي از مواد پليمري مختلف را پوشش مي دهد. و شامل پلي اولفين ها، عمدتا پلي اتيلن و پلي پروپيلن (pp)، پلي وينيل کلرايد (PVC)، پلي استايرن (PS)، پلي اتيلن ترفتالات (PET)، پلي آميد (PA) و پلي کربنات (PC) هستند.

ظروف پلي استايرن يا PS براي بسته بندي يا نگهداري مواد غذايي توصيه نمي شوند. اين ظروف نسبت به بخار آب، گاز، بو و نور نفوذپذير هستند، ضمنا هنگامي که مواد غذايي داغ يا چرب در اين ظروف ريخته مي شوند، منومرهاي سرطان زا از ظروف داخل مواد غذايي مهاجرت و سلامت مصرف کننده را تهديد مي کند. بنابراين توصيه مي شود براي مواد غذايي گرم از ظروف پلي پروپيلن (PP) استفاده شود..

خواندن  صنایع گوزل پلاستیک

ظروف PET يا پلي اتيلن ترفتالات چیست؟

ظروف PET يا پلي اتيلن ترفتالات نيز نسبت به نور، نفوذپذير هستند. و متداول ترين مصرف آن براي بطري هاي نوشابه و آب آشاميدني است. البته اين بطري ها يک بار مصرف هستند. و بايد از پرکردن مجدد آنها در منزل خودداري کرد. همچنين اين بطري ها را نبايد به مدت طولاني در محيط سرد فريزر يا گرم مانند فضاي داخل اتومبيل در فصل تابستان نگهداري و محتويات آن ها را مصرف کرد. زيرا مواد شيميايي از ظرف به داخل محتويات بطري وارد شده است. مي توان گفت مناسب ترين ظروف پلاستيکي براي نگهداري مواد غذايي، ظروف PE پلي اتيلن و PP پلي پروپيلن هستند. اما از آنجا که يک خانم خانه دار نمي تواند متوجه شود ظرف پلاستيکي اش از چه نوعي است، بهتر است از ظروف پيرکس استفاده کند.

چرا استفاده از پيرکس بیشتر توصیه می شود؟

استفاده از ظروف شیشه ای نسبت به ظروف پلاستیکی بیشتر توصیه می شود.
زیرا ظروف شيشه اي نسبت به گازها، بخارها، مايعات و روغن ها مقاومند. اين ظرف ها از نظر شيميايي خنثي هستند، هيچ بويي ندارند، باعث تغيير مزه غذا نمي شوند. و به خوبي از آن محافظت مي کنند. ظرف هاي شيشه اي به آساني شستشو و ضدعفوني مي شوند. کاملا بهداشتي هستند، مقاومت حرارتي خوب و به اشکال زيبا و گوناگوني در بازار وجود دارند.

خوشبختانه مواد اوليه توليد شيشه نيز در کشور ما فراوان و در دسترس است. قدمت استفاده از ظروف شيشه اي زياد است. با پيدايش صنعت پلاستيک و تولید ظروف پلاستیکی ، کاربرد شيشه ها کاهش يافت. اما با توجه به ويژگي هاي مناسب شيشه براي نگهداري مواد غذايي و شفافيت آن براي مشاهده غذا. با وجود سنگين و شکننده بودن، بسته بندي در ظروف شيشه اي رونق گرفته است.

خواندن  صنایع گوزل پلاستیک

پس هر نوع ماده غذايي را مي توانيم در ظروف شيشه اي نگهداري کنيم. و بهترين انتخاب محسوب مي شود.
تا حدي اما نه کاملا. تنها ضعف نگهداري مواد غذايي در ظروف شيشه اي. نفوذپذيري آن به نور است. البته براي حل اين موضوع نيز مي توان از ظروف شيشه اي تيره استفاده کرد.

براي نگهداري چه نوع مواد غذايي اي از شيشه استفاده کنيم؟

مواد غذايي اي که به رطوبت حساسند مثل قهوه فوري يا مواد غذايي اسيدي مانند انواع ترشيجات.

برای نگهداری انواع میوه و سبزیجات پیشناهد می شود از ظروفي که در آنها از تکنولوژي نانوسيد استفاده شده استفاده نمایید.

تکنولوژي نانوسيد با کارايي وسيع و موثر در برابر انواع ميکروارگانيسم ها مي تواند. باعث افزايش عمر مفيد و ماندگاري درازمدت محصولات شود. بسته بندي هاي نانو مواد غذايي اي مانند ميوه، سبزي، نان، پنير، سوپ، سس و انواع گوشت را در طولاني مدت بدون تغيير در رنگ، مزه و خواص غذايي شان نگه مي دارند. و نسبت به ظروف معمولي، ماده غذايي را 3 تا 4 برابر تازه تر نگهداري مي کنند.

متاسفانه نه اين تکنولوژي به صنعت راه يافته اما هنوز مصارف خانگي پيدا نکرده است.

پس چه ظروفي براي اين مواد غذايي در دسترس و مناسب تر هستند؟

ظروف پلاستيکي پت (pet) درداري که کف آنها حالت توري دارد تا هوا رد و بدل شود و در بازار موجود است، بهترين انتخاب محسوب مي شوند. البته مي توان از قابلمه هاي فلزي، تفلون يا لعابي دردار نيز استفاده کرد.

براي نگهداري مواد غذايي آبدار مثل سوپ چه ظروفي مناسب است؟

همان ظروف پيرکس که پيشتر به آن اشاره کرديم، اما اگر در دسترس نبود، از ظروف پلاستيکي مناسب هم مي توان استفاده کرد.

خواندن  صنایع گوزل پلاستیک

براي مواد غذايي خشک مثل انواع پيراشکي يا پيتزا هم همين ظروف مناسبند؟

مناسب ترين کار براي نگهداري پيتزا، استفاده از کاغذ مخصوص است. که خوشبختانه امروزه در کشور ما متداول شده است. مي توانيم در ظروف پيرکس دردار اين کاغذها را قرار دهيم. و بعد اين مواد غذايي را داخل آن بريزيم.

براي مواد غذايي مايع به ويژه روغن چه ظرفي انتخاب کنيم؟

بهتر است روغن را در همان بطري پلاستيکي خودش نگهداري کنيم. اما اگر حجم آن زياد است و مي خواهيم آن را به ظرف ديگري انتقال دهيم، بهتر است. اين ظرف شيشه اي شفاف نباشد زيرا نور باعث تجزيه روغن و ايجاد ترکيب هاي سمي در آن مي شود.

ظروف روغن مايع بايد تيره باشد يا در کابينت هاي دردار نگهداري شود. که نور به آنها نرسد. براي روغن جامد نيز قوطي فلزي قلع اندود مناسب است. اما هرگز نبايد از ظروف پلاستيکي براي نگهداري آن استفاده کرد. اگر حجم روغن بالاست، آن را در ظروف شيشه اي تيره رنگ بريزيد. يا دور آن را فويل بپيچيد. البته برخي بطري هاي شيشه اي حالت انکساري دارند که نور را مي شکنند. اين بطري ها هم ظروف مناسبي اند.

براي نگهداري شيريني ها که روغن زيادي دارند، چه ظرفي را انتخاب کنيم؟

ظروف پلاستيکي براي شيريني هاي چرب و تر مناسب نيست، اما اگر خشک هستند و ظرف پيرکس در دسترس نيست. استفاده از پلاستيک مانعي ندارد. البته بهتر است کاغذهاي روغني مخصوص شيريني را درون اين ظروف قرار دهيم و شيريني را روي آنها بچينيم.


شما می توانید برای خرید انواع ظروف پلاستیکی با مراجعه به فروشگاه اینترنتی صنایع پلاستیک گوزلی با محصولات متنوع این شرکت آشنا شده و آنها را سفارش دهید.

خرید انواع ظروف پلاستیکی - ظروف پلاستیکی خرید انواع ظروف پلاستیکی - صنایع پلاستیک گوزلی